[Fuuk-ext-l] Pozvánka na seminář Fyzikálního ústavu MFF UK, úterý 14.12. od 14:00, přednášející prof. RNDr. MUDr. Petr Maršálek, Ph.D.

Jaroslav Hamrle hamrle na karlov.mff.cuni.cz
Pondělí Prosinec 13 10:27:49 CET 2021

Vážení kolegové,

dovolte mi Vás pozvat na seminář Fyzikálního ústavu MFF UK, nazvanou:

*Dva smyslové sensory, capsaicinový a mentolový: umožňují v našem
vnímání synestezii?*

Přednášející: prof. RNDr. MUDr. Petr Maršálek, Ph.D., 1. lékařská
fakulta, Univerzita Karlova

Čas: úterý 14.12.2021, od 14:00

Místo: Přednášková místnost Fyzikálního ústavu MFF UK (F285, tzv.
ateliér), druhé patro, Ke Karlovu 5, Praha

/Abstrakt:/

/Dva smyslové sensory, capsaicinový a mentolový: umožňují v našem
vnímání synestezii?
Na počátku (periferii) všech smyslových drah je molekulární sensor,
který příslušná kvanta fyzikálního či chemického signálu převede na
nervový signál. Během dalšího zpracování smyslová dráha transformuje
takový signál a ten se stane subjektivním počitkem. Zaměříme se na dvě
biologicky aktivní látky, na capsaicin, který je účinnou látkou pálivých
papriček a má pálivou chuť, a na mentol,  s jasnou chutí a vůní, jehož
účinek je chladivý. Účinky těchto dvou látek jsou tedy v  určitém smyslu
navzájem komplementární. Dva sensory pro tyto látky jsou současně
receptory v  hmatových drahách.
Jaká je tam jejich funkce? Jak je možné, že zprostředkují odlišné
elementární počitky?
Vybral jsem ukázku z mých přednášek fyziologie pro mediky, a upravil ji
velmi málo. Je to aktuální téma, na které je Nobelova cena za medicínu a
fyziologii za tento rok, 2021. /

S pozdravem

Jaroslav Hamrle

--