URGENTNÍ -instrukce navrhovatelům GAČR

Milada Menšíková mensikova na dekanat.mff.cuni.cz
Čtvrtek Duben 15 00:00:48 CEST 2021

Dobrý večer pane docente,

úskalí je právě v tom, že se musíme řídit nejen zadávací dokumentací
GAČR a zákony, ale musíme být zároveň i v souladu s vnitřními předpisy -
to je právě ono opatření rektora níže zmíněné. To stanovuje mj. i limit
dlouhodobého hmotného majetku ve výši 40 tis. Kč, kterým jsme povinni se
řídit.

Pokud byste tedy chtěl pořídit dlouhodobý hmotný majetek (se samostatným
technicko-ekonomickým určením majetek s dobou použitelnosti delší než
jeden rok a v ocenění vyšším než 40 000 Kč), pro UK jeto stále
klasifikováno (tj. vedeno/účtováno)) jako investice, ale GAČR to
považuje za drobný hmotný majetek (tedy neinvestiční prostředky až do
výše 80 tis. Kč) - a tady přichází právě ten problém.

Ze stanoviska EO RUK vyplývá, že sice účinností od 1. 1. 2021 došlo ke
změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, nicméně Univerzita
Karlova nezměnila a ani v průběhu roku nemůže změnit svou účetní metodu
týkající se oceňování hmotného a nehmotného majetku. EO RUK uvedlo, že
situace není snadno řešitelná, změna odpisové metody bude zvažovaná jako
jedno z řešení do budoucna, ale nejprve musí být vyhodnoceny dopady
takové změny na všechny složky financování univerzity.
EO RUK nepřislíbilo (zjevně nemohlo v této době přislíbit) příp. změnu
opatření rektora, resp. posun hranice dlouhodobého hmotného majetku
(investic) ze 40 tis. Kč na 80 tis. Kč nejpozději k 1. 1. 2022 a
doporučilo pořizovat z projektů GAČR pouze dlouhodobý hmotný majetek od
hodnoty 80 tis. Kč a hmotný majetek v rozmezí 40-80 tis. Kč pořídit z
jiných zdrojů.

Na základě projednání výše uvedeného stanoviska EO RUK na dnešním
zasedání kolegia děkana a z pověření p. proděkana Doležala jsme si vás
proto dovolili požádat, abyste příp. plánované pořízení hmotného majetku
v v rozmezí 40-80 tis. Kč z návrhu GAČR odebrali, abychom předešli příp.
potížím.

Snad se mi podařilo věc lépe objasnit a vysvětlit.

S poděkováním za pochopení a spolupráci

za tým OVZS

Milada Menšíková

PS. Pokud budete mít další doplňující otázky, neváhejte mě kontaktovat i
telefonicky.